onsdag 2 mars 2016

Vegetarisk mat – en konkurrensfördel?

Först och främst måste jag berätta att mat är ett av mina största intressen vid sidan om politiken. Det har varit ett intresse som jag haft sen barnsben och har varit med mig som en viktig del hela livet. Jag älskar att laga mat, prova nya recept och smaka på nya rätter. Jag brukar lägga ner en hel del tid att leta upp nya restauranger när jag är utanför Borås och hittar många av de på olika sidor som använder användarrecensioner där jag också ofta lämnar mina egna recensioner. Jag får säga att det finns otroligt mycket bra men också otroligt mycket dålig vegetarisk och vegansk mat. 

Ibland när man är ute som vegetarian finns det till och med ställen som inte har något att erbjuda. För mig känns det konstigt, tio procent av befolkningen är vegetarianer och bland de unga är siffran 20 procent. Jag brukar ofta ställa frågan om varför man inte har veg-mat och svaren är varierande. Allt från att ”vi hade en sallad som ingen beställde” till att man ”inte tror att det går att sälja vegetarisk mat”.

Det man missar då är ju en stor del av den marknaden som finns, en marknad som till och med kan vara större än de 20 procent av unga som är vegetarianer.

Tänk så här: en grupp av människor ska ut och äta. Sällskapet är 10 -20 personer. Chansen är då ganska stor att det är någon av dom som är vegetarianer. Det restaurangen säger nej till då är inte bara en person utan dom har gjort sig omöjliga för hela gruppen som skulle kunna varit potentiella kunder. I mitt fall handlar det om inbokade lunchmöten eller heldagsmöten där man behöver någonstans att äta. Ibland upp till 30 personer eller fler, Vart kommer jag lägga dessa möten och luncher? Jo, givetvis någonstans där även de som är vegetarianer och veganer kan äta bra mat.


Tom Andersson (mp) om vegetarisk mat.
Kan restaurangbranschen förstå den konkurrensfördelen som vegetarisk mat kan ge?

Goda exempel finns i branschen och det mest oväntade och senaste kommer från snabbmatsbranschen. En bransch som kanske inte direkt förknippas med vegetariskt men som visar att det är fullt möjligt att få mervärden av att satsa på ett vegetariskt utbud. Hamburgarkedjan MAX lanserade den 21 januari ett utbud som femdubblar utbudet av vegetariskt på menyn, och lanserade samtidigt en burgare som är helt vegansk. På besöksliv kommenterar Henrik Åkerman som är marknadschef satsningen en månad senare:

” –  Vi jobbar med hållbarhet i ett brett perspektiv, vi vill värna om vår personal, våra gäster och vår omvärld. En konkret åtgärd senaste tiden är vår lansering av vegetariska produkter, vilka är mer klimatsmarta än vanliga burgare, och detta initiativ har varit vår mest framgångsrika lansering någonsin, säger Henrik Åkerman.”

Satsningen på hållbarhet och vegetariskt har gjort att MAX har en tydligt positivt ökande image i en bransch som har backat totalt sett.

I veckans innovationstvodd berättar MAX vd Richard Bergfors om satsningen på en ny vegansk och vegetarisk meny som är den största och kanske viktigaste satsningen i företagets 50-åriga historia.

Bergfors beskriver varför köttindustrin är ohållbar ur både miljö- och hälsosynpunkt.

Att hålla hög klass på den vegetariska menyn är ett sätt att locka även köttätare, då han menar att fler och fler väljer vegetariskt även för smakens skull.

Kan en snabbmatskedja göra sin bästa lansering någonsin genom att lansera vegetarisk mat så borde kanske fler inse potentialen av ett bra utbud av vegetarisk mat. Personligen hoppas jag att fler restauranger tar åt sig av detta resultat och inser att det finns en potential för vegetarisk mat som man inte ens har greppat tidigare. Dessutom borde potentialen vara ändå större, om en snabbmatskedja kan servera något som blir succé både hos de som äter det och ekonomiskt så borde branschen i helhet ha än större potential att laga vällagad och god vegetarisk mat till sina gäster.

I Borås finns som i resten av landet och världen en massa guldkorn och en massa bottennapp. Jag hoppas att fler restauranger inser att antalet vegetarianer och personer som vill äta vegetariskt oftare, ökar mer och mer. Samtidigt blir god vegetarisk mat en konkurrensfördel tvärt emot vad många restauranger tror.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar