fredag 18 mars 2016

Kd-Borås spårar ur i tågfrågan

Idag har KD i Borås spårat ur och bestämt sig för att förespråka att Götalandsbanan läggs utanför Borås. Därmed bryts mycket beklagligt den politiska enigheten här i stan om att stationen ska ligga centralt. 


Här kan in läsa om kristdemokraternas urspårning i bt "KD på nytt spår i tågfrågan" - bt 2016-03-18

Borås-KD var representerat under studieresan till Tyskland i somras, och det är märkligt att det inte verkar ha hjälpt alls. Det känns nästan ironiskt så här i efterhand att det var just en kristdemokrat, en mycket rutinerad och järnvägskunnig sådan, i staden Fulda som gav resans kanske allra mest bestämda råd: ”Kämpa för en station inne i staden!https://rodgrontboras.wordpress.com/2015/06/24/dag-4-kampa-for-station-inne-i-staden/

Ni måste kämpa för en central station i Borås
Hubert Heil (tysk kristdemokrat): ”Kämpa för en station inne i staden”

 Vi besökte därtill den externa stationen som Gud glömde strax utanför en annan stad, Limburg. Halvfyllda kontorsbyggnader, mack, snabbmatsställe, en ynklig kiosk och stora öde gräsytor. https://rodgrontboras.wordpress.com/2015/06/22/dag-2-ta-mig-harifran-stationen/

Så här illa kan en extern station bli
Helt dött på den externa stationen i Limburg, men många parkeringar....

Under de senaste åren har jag många gånger varit i kontakt med ett brett spektrum av expertisen när det gäller stationslägen, och jag har inte stött på en enda som rekommenderar en extern station. En stad har sitt nav i centrum, där möts de befintliga kollektivtrafiklinjerna, det är dit flest har lättast att ta sig från alla håll runt staden, vilket ger lägst antal byten, kortare restid och – kort och gott – mest nytta för så många som möjligt.

KD:arna i Borås är tydligen oroliga för vad det kan kosta att dra Götalandsbanan genom centrala Borås i den tunnel övriga partier förespråkar. Att hela Götalandsbanan kan komma att kosta 300 miljarder att bygga påstås vara för dyrt. Det är inte för dyrt. Och det är viktigt att jämföra. I år väntas de svenska stora börsbolagen dela ut totalt 180 miljarder till aktieägarna. På ett enda år. Nej, 300 miljarder för ett järnvägssystem byggt med bästa och miljövänligaste tekniken för att hålla länge – minst 100, kanske 200 år – är inte dyrt.

Än mer tragiskt blir det när man säger att det är för parkeringarna man vill lägga det externt. Nu är det ju så att centralt läge innebär att det behövs färre parkeringar än i ett externt läge, tittar man sedan på hur få parkeringar man klarar sig med idag och räknar upp de siffrorna med resandeökningen blir det faktiskt inte alls så svårt att klara parkeringsbehovet. Tyvärr grundar sig inte heller detta sig i fakta utan tro för kristdemokraterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar